Pass godt på huden din i påska!

Pass godt på huden din i påska!

 
Med fantastiske værmeldinger og masse sol i sikte denne påska, er det viktig å ta sine forhåndsregler. Uten beskyttelse kan påskesola i år bli ekstra tøff for vinterblek hud.

 Med fantastiske værmeldinger og masse sol i sikte de nærmeste dagene, er det viktig å ta sine forhåndsregler. Uten beskyttelse kan påskesola i år bli ekstra tøff for vinterblek hud. Det er lurt å ta det med ro i sola i starten slik at man unngår at den vinterbleke huden blir solbrent. Det gjelder enten du skal på ski, til syden, ut i båt eller jobbe i hagen. 

Skal du til fjells, vær obs på at påskesola i høyfjellet kan bli like sterk som sommersola. Ifølge Statens Strålevern kan refleksjon fra snøen øke UV-nivået med opptil 50 prosent. Dette gjelder også om du skal tilbringe ferien ved sjøen, hvor solen også blir sterk fordi den reflekteres i vannoverflaten.

Hvordan nyte solen på en fornuftig måte?

Det er viktig å ha respekt for solen for å unngå solforbrenning, samtidig som man kan nyte den. Ubeskyttet ultrafiolett stråling kan føre til forbrenning, hudskader og økt fare for hudkreft dersom man ikke beskytter seg godt nok, men det ikke er mye som skal til for å legge forholdene til rette for en fantastisk påskedag i solen; Bruk hodeplagg, solbriller og solkrem med høy faktor, og pass spesielt på at små barn beskyttes fra direkte solstråler midt på dagen. Det er sunt å få påfyll av sol og D-vitamin i påsken, men nyt sola med måte. Overdreven soling, ubeskyttet hud og å bli solbrent er nemlig alle risikofaktorer for å utvikle føflekkreft.  Forekomsten av føflekkkreft i Norge er blant den høyeste i verden – noe som i stor grad skyldes endrede solvaner.

Det er enkelt å forebygge føflekkreft, og noe av det viktigste du kan gjøre er å ta forhåndsregler mot sola nå i påsken.

Her er gode råd for hvordan du beskytter deg i påskesola , basert på Kreftforeningens anbefalinger:

Ta pauser, og unngå å bli solbrent
Tar du noen pauser fra de sterke solstrålene mellom klokken 12 og 15, er faren for å bli solbrent mindre. Det er lettere å glemme at man «soler seg» hvis man holder på med en aktivitet, og står man for eksempel på ski er det ekstra viktig å være klar over hvor lenge man oppholder seg direkte i solen.

Bruk klær, lue/hatt og solbriller
Klær og hodeplagg beskytter huden godt, og solbriller hindrer deg fra å i verste fall bli snøblind på fjellet. Om du sitter i solveggen og soler deg, dekk gjerne til sarte hudpartier som for eksempel nakke og bryst. Husk at de med rødt hår, lyst hår eller fregner trenger ekstra beskyttelse.


Bruk solkrem med minst faktor 15 
I Norge er faktor 15 med UVA-beskyttelse nok for de fleste – hvis du smører jevnt, rikelig og ofte. Men har du sarte hudpartier, som for eksempel nesetippen, er det lurt å smøre med høyere faktor på disse områdene. Mange damer har gjerne hudkremer eller sminke som har faktor i seg, men husk at man gjerne smører dette ut som et tynt underlag, og det er derfor ikke nok beskyttelse i seg selv. 


Hudlege Una Bjåstad Hovlid ved Medi 3 i Ulsteinvik, minner også om at enkelte medisiner og kremer kan gjøre huden ekstra lysømfintlig, noe som krever at en bruker høyere faktor.  Det samme gjelder ved noen hudsykdommer og ved solskadet hud.


Solkrem bør påføres minimum ½ time før soleksponering. De ultraviolette strålene reflekteres av snøen og selv om det er lett skydekke, er UV-strålene like sterke. Bruk rikelig med solkrem. Uparfymerte kremer er å foretrekke fremfor parfymerte.


Husk å smøre ører og omkring øynene. Bruk gjerne en stift med høyere solfaktor på neserygg og lepper. Er man uheldig og blir brent, bør man holde seg unna solen og dekk til forbrente områder med tøy, og eventuelt smøre huden med Xylocain-salve for å lindre smertene.


God påske!!

Kilder: Statens Strålevern, Den Norske Kreftforening, Hudlege Una Bjåstad Hovlid