Fristbrudd og dine rettigheter som pasient

Har du blitt henvist til utredning eller behandling i psykisk helsevern for voksne, men ikke fått time innen fristen du er blitt tildelt? Da har du rett til å få behandling et annet sted – uten ekstra kostnad. Medi3 har avtale med Helfo og tar imot pasienter som har opplevd fristbrudd.
Fristbrudd og dine rettigheter som pasient

Behandlingstilbud hos Medi3

Medi3 har avtale med Helfo om å ta imot pasienter med fristbrudd innen psykisk helsevern for voksne. Vi tilbyr tverrfaglig spesialisert utredning og behandling, levert av erfarne fagpersoner. Behandling skjer i tråd med nasjonale retningslinjer og den avtalen som er inngått med Helfo. Ny avtale gjelder fra 15. august.

Henviste pasienter blir tildelt plass av Helfo basert på ledig kapasitet og avtaledekning. Det er derfor ikke mulig å velge behandlingssted selv.


Hva er fristbrudd?

Når du blir henvist til spesialisthelsetjenesten, har du rett til å få vurdert henvisningen innen 10 virkedager. Dersom du får rett til nødvendig helsehjelp, skal du få en frist for når behandlingen senest skal starte. Denne fristen settes av den offentlige helsetjenesten, og du vil få oppgitt denne.

Hvis du ikke får tilbud om oppstart innen fristen, regnes det som et fristbrudd. Da har du rett til å få tilbud om behandling hos en annen godkjent behandler – gjennom ordningen for fristbruddspasienter. Ordningen skal sikre at pasienter får rettighetsfestet helsehjelp til rett tid, selv om den opprinnelige tjenesten ikke har kapasitet.

Les mer om fristbruddsordningen hos Helfo:
www.helfo.no/fristbrudd

 

 Hva gjør jeg hvis fristen er brutt?

  1. Sjekk fristen din
    Logg inn på Helsenorge.no for å se om fristen du har fått er passert.

  2. Kontakt Helfo
    Dersom fristen er brutt og du ikke har fått time, kan du kontakte Helfo på telefon 23 32 70 00. Helfo vurderer saken og hjelper deg videre.

  3. Ingen ny henvisning nødvendig
    Helfo bruker henvisningen som allerede er vurdert av spesialisthelsetjenesten.

Klageadgang

Dersom du mener at rettighetene dine ikke er blitt ivaretatt, har du mulighet til å klage. Du kan:

  • Kontakte behandlingsstedet

  • Ta kontakt med Pasient- og brukerombudet i ditt fylke

  • Klage til Helfo eller Statsforvalteren

Les mer om klagemuligheter på Helsenorge: www.helsenorge.no/rettigheter/klage