logo logo
For deg
  • Vi tilbyr
    • HMS-rådgivning
    • Arbeidshelse
    • Kurs
  • Kontakt oss
  • Kurs
    • Frokostseminar 14. mai
    • Grunnkurs i arbeidsmiljø
    • HMS-lederkurs
    • Førstehjelpskurs
    • Ergonomikurs
    • Diisocyanater Nivå 1
  • Login til kundeportal
Søk
Lukk

Hva leter du etter?

For deg

11. april 2025

Frokostseminar 14. mai

Vi inviterer til frokostsemniar med dagsaktuelle tema "Ny IA-avtale, hva innebærer den", og "Alderisme i arbeidslivet". Hjertelig velkommen!
11. april 2025

Webinar: Hvordan skape god sikkerhetskultur på arbeidsplassen»?

Her finner du linken til webinaret: I forbindelse med "Verdens arbeidsmiljødag" inviterer vi til gratis webinar om Sikkerhetskultur 28. april kl 09:00.
31. januar 2025

Strømskader

Strøm er fantastisk – den får kaffemaskinen til å surre, lyspærene til å lyse og maskinene til å gå. Men strøm på avveie er ingen spøk. Hvert år rammes omkring 3000 yrkesaktive av strømulykker i Norge. Det går bra med de fleste, men konsekvensene kan være alt fra små skader til alvorlige, livstruende situasjoner med langvarige senfølger.
27. januar 2025

Link til webinar om strømskader 14. februar

Her finner du link til webinaret! Arbeidsmedisiner Håvard Hanch-Hansen, som vil deler sin kunnskap om strømskader og hvordan de håndteres.
13. januar 2025

Godkjent BHT i 5 nye år

Vi er stolte over å dele at Arbeidstilsynet har gitt Medi3 ny godkjenning som "Godkjent Bedriftshelsetjeneste (BHT)" for de neste 5 årene! Dette bekrefter våre faglige kvaliteter som leverandør og at vi er en pålitelig samarbeidspartner for våre kunder.
02. januar 2024

Følgende endringer trådte i kraft 1. januar 2024

Kravet til verneombud og arbeidsmiljøutvalg pålegger bedrifter med minst 5 ansatte å ha verneombud. Før har grensen vært for bedrifter fra og med 10 ansatte. Arbeidsmiljøloven har som utgangspunkt at alle virksomheter som sysselsetter ansatte, skal ha verneombudsordning. Verneombudet skal ivareta arbeidstakernes interesser i spørsmål gjeldende HMS og arbeidsmiljø.
25. september 2023

Tilbud om influensavaksinasjon

Influensasesongen er rett rundt hjørnet, og vi tibyr nå influensavaksinasjon til våre medlemsbedrifter.
11. september 2023

Velkommen til Frokostseminar i Ålesund 26. september

Få opp energien med god frokost, kaffe, og en faglig oppkvikker innen relevante tema. Foredragsholderne er hentet fra Medi3s faglige bredde og dybde. Herfra skal du gå oppdatert og inspirert!
01. august 2023

Rammes din bedrift av de nye kravene til opplæring?

Fra 24. august 2023 må alle som bruker diisocyanater og diisocyanatholdige blandinger ha fullført opplæring i sikker bruk med godkjente resultater. Opplæringen skal være dokumentert.
04. mai 2023

Kartlegging av psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø

I henhold til arbeidsmiljøloven, skal arbeidsgiver ha kartlagt og risikovurdert alle relevante arbeidsmiljøforhold i virksomheten. Kartlegging og risikovurdering av fysiske forhold har vi ofte god kontroll på, men hvordan kartlegger og risikovurderer vi psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø?
12. januar 2023

Webinar: Nye forskriftsendringer gjeldende bedriftshelsetjeneste– hva betyr de i praksis?

Torsdag 19.01 kl 11:30 – 12:00
12. januar 2023

Nye forskriftsendringer for BHT gjeldende fra 1.1.2023

Bedriftshelsetjeneste (BHT) er for mange bransjer en pålagt ordning. Pålegget er begrunnet ut fra risikoforholdene i den aktuelle bransjen. Skal man klare å redusere risikoforholdene, er det viktig at det er nettopp disse man jobber målrettet med. Forskriftsendringene som trådte i kraft fra nyttår, er med på å presisere nettopp dette, samt hvilken rolle BHT skal ha i bedriftens HMS- og arbeidsmiljøarbeid.
20. januar 2022

Fokusområder for HMS handlingsplan

Alle virksomheter er pålagt å ha en HMS handlingsplan. Denne skal beskrive hvordan dere i kommende periode planlegger å jobbe strukturert og målrettet med HMS-arbeidet i virksomheten.
16. desember 2021

På an igjen....

Med stigende smittetrykk blir mange nå sendt tilbake på hjemmekontor. For noen fungerer dette utmerket, for andre oppleves det som en belastning. Her deler vi noen konkrete råd og tips til deg som leder ansatte på hjemmekontor.
27. oktober 2021

Håndtering av vold og trusler på arbeidsplassen

På dette halvdagskurset kurset lærer du om lover og regler, kartlegging av risiko, forebyggende tiltak, gjenkjenning av risiko, ulike verktøy og teknikker som benyttes før, under og etter en volds-/trusselsituasjon. Hensikten med dette halvdagkurset er å øke kunnskaper og ferdigheter i å forebygge, identifisere og håndtere situasjoner med vold og trusler, slik at ledere og medarbeidere opplever en større grad av trygghet og sikkerhet i arbeidet.
13. april 2021

Oppdatert smittevernveileder for arbeidsplasser og hjemmekontor

I løpet av det siste året har det vært meldt om til sammen 63 utbrudd av coronasmitte på norske arbeidsplasser. De siste månedene har vi også måtte forholde oss til ulike mutant-varianter av viruset, som smitter lettere. I et forebyggende perspektiv er det derfor av stor viktighet at vi fortsatt er gode på smittevernstiltak.
10. desember 2020

Psykisk helse og hjelp til selvhjelp

Psykisk helse i arbeidslivet er et viktig tema. Medi3 leverer bedriftshelsetjeneste til Sparebanken Møre, og i en spesiell tid fikk vi i oppdrag å bidra med webinaret «Psykisk helse – hjelp til selvhjelp» der alle ansatte kunne delta.
07. desember 2020

Arbeidstilsynet vil følge opp smittevern i alle tilsyn

På grunn av økende smittetall i Norge den senere tid, vil Arbeidstilsynet særlig ha fokus på smittevern på sine kommende tilsyn.
07. desember 2020

Høye skuldre i julestria?

Nok en gang er desember her og vi går inn i en adventstid preget av forventninger, ønsker og forberedelser. Julen er en tid hvor vi skal oppleve glede og samhold, men dessverre er det ikke slik for alle. Tall fra UNICEF Norge viser at 1 av 10 nordmenn gruer seg til førjulstiden og julen. Følelsen av utilstrekkelighet grunnet for høye forventninger, ensomhet og opplevd økt (kjøpe)press kan gjøre at det som skal være den fineste tiden i løpet av året, oppleves som et stressmoment.
05. oktober 2020

Verdensdagen for psykisk helse

Medi3 Bedriftshelsetjeneste vil markere verdensdagen for psykisk helse i hele uke 42. Vi håper at vi kan inspirere våre medlemsbedrifter til å sette ekstra fokus på dette viktige temaet denne uka
20. august 2020

Koronatest og test av antistoff i bedrifter

Mange bedrifter har medarbeidere som kommer fra, eller skal til, både grønne og røde soner og ønsker å teste disse. Medi 3 kan utføre to typer tester, det er test for koronasmitte (Covid-19) og det er en antistofftest som kan vise om vedkommende har opparbeidet antistoff etter å ha hatt en infeksjon av Covid-19.
17. august 2020

En samfunns- og bedriftsøkonomisk «no-brainer»!

Håvard Hanch - Hansen har siste året vært i sentraltjeneste ved Oslo Universitetssykehus Ullevål sykehus for å fullføre sin spesialisering i arbeidsmedisin. Han er til daglig arbeidsmedisiner og bedriftslege hos Medi3s bedriftshelsetjeneste, og jobber ved klinikkene både i Ålesund og Ulsteinvik. Men aller helst vil han være ute i Medi3s medlemsbedrifter!
23. juni 2020

Arbeidere fra Schengen- og EØS-områdene kan jobbe i karantenetiden.

Den nye forskriften innebærer at personer som er bosatt i og ankommer fra Schengen- og EØS-områdene til Norge for å utføre arbeid eller oppdrag, kan unntas fra karanteneplikten så lenge de ansatte tester negativt etter ankomst.
19. juni 2020

Planlegger du å ansatte unge sommervikarer?

Ungdom og unge voksne (17 – 24 år) er typiske vikarer i sommermånedene. Mange av dem får jobb i service & handel, samt i helse og omsorgsyrker. Denne gruppen med arbeidstakere er ekstra utsatt for arbeidsulykker, trusler om vold og trakassering på jobb. Kort eller mangelfull opplæring, lite arbeidserfaring og høy terskel for å si fra, er noen av grunnene. STAMI oppsummerer godt hva du som arbeidsgiver bør være ekstra oppmerksom på, og hvordan du kan ivareta dine unge vikarer på en trygg måte:
19. juni 2020

Gode råd til deg som skal i karantene

Samfunnet er gradvis åpnet opp igjen etter at Corona-pandemien har ført til liten reiseaktivitet i bedriftene. Vi får nå mange spørsmål i forbindelse med at ansatte skal reise utenlands på ulike jobboppdrag igjen. Ett viktig spørsmål som opptar både ledere og ansatte er hvordan en kan gjøre tiden som venter i karantene best mulig. Her kommer vi i bedriftshelsetjenesten med noen gode råd.
18. juni 2020

Å være leder i krisesituasjoner

Hotelldirektør ved Quality Hotel Ålesund, Aina Aalen Bjerkvik, håndterer i disse dager krisen som er forårsaket av den akutte koronasituasjonen. Reiselivsbransjen er meget hardt rammet og utfordringene må håndteres i tråd med nasjonale krav, føringer fra kjeden og strenge smittevernregler. Personalet skal ivaretas, og konsekvensene av store økonomiske tap håndteres. Å være leder i krisesituasjoner byr på nye og omfattende utfordringer og mange tøffe prosesser. Verdien av god støtte er større enn noen gang.
20. mai 2020

Teamskurs 25. mai: Risikovurdering knyttet til korona

I forbindelse med koronasituasjonen pålegger Arbeidstilsynet alle bedrifter å risikovurdere fare for smitte, og iverksette risikoreduserende tiltak. Mange bedrifter lager nå gode rutiner for hvordan arbeidet skal foregå på en trygg måte. Men har dere risikovurdert før rutinene utarbeides? I vårt Teams-kurs 25.05 kl 13:00-14:00 går vi gjennom hvordan en slik risikovurdering kan gjøres på en enkel måte, og hvem som bør delta i et slikt arbeid.
12. mai 2020

Teamskurs: Gode råd ved tilbakeføring av ansatte til kontorarbeidsplasser

I forbindelse med koronasituasjonen har helsemyndighetene anbefalt alle som har mulighet til det å benytte hjemmekontor. Ved tilbakeføring av ansatte til kontorarbeidsplasser kan det være lurt å planlegge hvordan dette kan foregå på en trygg måte. I vårt korte Teams-kurs 18.05 kl 1300 vil du få gode råd om dette.
07. mai 2020

Bedriftshelsetjenesten gjenopptar bedriftsbesøk

Barnehager, skoler, frisører og ulike behandlere har nå har tatt opp igjen sin aktivitet. Det samme gjelder for våre HMS-rådgivere i Medi3 Bedriftshelsetjeneste som igjen kommer ut til de bedriftene som ønsker besøk av oss.
13. mars 2020

Hvordan Covid-19 berører Medi3s bedriftskunder

Medi3 Bedriftshelsetjeneste gjennomfører helsekontroller og arbeidsmedisinsk klinikk og tilbyr rådgivning, men har tatt en del forhåndsregle for å unngå spredning av koronaviruset.
12. mars 2020

Begrensing av besøk i våre medlemsbedrifter i forbindelse med Covid-19.

Vi i Medi3 tar ansvar for å unngå smitte av korona. Med hensyn til våre kunder ønsker vi å redusere besøk i våre medlemsbedrifter. Vi vil derfor legge opp til flest mulig møter pr. telefon eller videokonferanse.
06. mars 2020

Hvor går grensen mellom jobb og privatliv?

Dagens arbeidsliv innebærer færre standardiserte oppgaver, samt høye krav til kommunikasjon, effektivitet og fleksibilitet. Samtidig er vår evne til læring, samarbeid og endring stadig viktigere. Konsekvensen for mange er at grensen mellom jobb og privatliv blir uklar, da utfordringer og konflikter flyttes fort fra den ene arenaen til den andre, sier adm.dir i Medi3, Jan-Terje Teige i denne artikkelen.
04. mars 2020

Corona-viruset

Mange bedrifter kontakter Medi3 og ønsker råd og veiledning på hvilken type informasjon de skal gi sine ansatte vedrørende Corona-virus og smittefare. Særlig aktuelt er dette i bedrifter der man har reisende personell, eller multikulturelle arbeidstakere som jobber tidvis i Norge og tidvis oppholder seg andre steder i verden. Hvilke grep bør bedriften ta for å forebygge smitterisiko, og hva gjør man om man har noen som kan være smittet?
26. februar 2020

Kystverket velger Medi3

Kystverket har valgt Medi3 som leverandør av bedriftshelsetjenester for sine lokasjoner i hele landet. Kontrakten gjelder fra 1. mars og ble tildelt Medi3 etter anbudskonkurranse der flere aktører deltok.
04. oktober 2019

Influensavaksinasjon i din bedrift 2019

Snart er influensaperioden over oss igjen. Det er lettere å forebygge enn å behandle influensa. Medi3 tilbyr influensavaksinering til bedrifter - satt på arbeidsplassen eller ved Medi3.
18. februar 2019

Ny avtale for inkluderende arbeidsliv

Nylig inngikk partene i arbeidslivet en ny avtale for Inkluderende Arbeidsliv (IA). Denne trådte i kraft 1. januar i år, og vil gjelde frem til 2022. Hvilke konsekvenser har denne for din bedrift?
10. oktober 2018

Rolls-Royce Marine med fokus på arbeidshelse

Rolls-Royce Marine arbeider systematisk med HMS hele året, men hver høst settes det av en uke til ekstra fokus på temaet. Årets tema var arbeidshelse.
17. september 2018

Velkommen til kundekveld hos Medi3, 3.april

Vi gjentar suksessen fra i høst og inviterer våre bedriftskunder og andre interesserte velkommen til å bli bedre kjent med oss og våre nye lokaler. Møt et utvalg av Medi3 sine fagfolk, spesialister, HMS-rådgivere og også andre bedrifter, til en nyttig og trivelig kveld.
05. september 2018

HMS- kickoff i vakre Valldal

Medi3 sine rådgivere hadde nylig HMS-kickoff for bedrifter i Stordal, Norddal og Stranda på Valldal Fjordhotell.
27. august 2018

Ny rapport viser god nytte av bedriftshelsetjeneste

På oppdrag fra Arbeids- og sosialdepartementet leverte Oslo Economics nylig en rapport som viser nytten av bedriftshelsetjenesten. I rapporten kommer det frem at virkningen av BHT-ordningen for bedriftene og samfunnet er redusert sykefravær, økt yrkesdeltakelse og besparelser i helsetjenestekostnader.
21. august 2018

Velkommen til HMS- kickoff i Valldal 30/8

Høsten er her og vi er i gang med HMS-arbeidet igjen. Vi ønsker våre kunder og andre interesserte bedrifter i indre fjordstrøk velkommen til en kickstart. Vi gir smakebiter på systematisk HMS-arbeid og andre faktorer som kan påvirke arbeidshverdagen i positiv retning.
06. juli 2018

Medi3 Bedriftshelsetjeneste og personvern

Medi3s håndtering av personopplysninger.
03. april 2018

Konferanse: Håndtering av vold og trusler på arbeidsplassen

Ny forskrift i AML pålegger virksomheter å sørge for opplæring av ansatte som har et arbeid hvor man kan utsettes for vold og trusler. I samarbeid med Håvard Nordbø fra Politiet, inviterer Medi3 Bedriftshelsetjeneste til konferanse om temaet, tirsdag 5. juni.
17. januar 2018

Stordal Kommune valgte Medi3

Så stolte vi er! Stordal Kommune har fra nyttår inngått avtale med Medi3 om levering av bedriftshelsetjeneste. En flott kunde som vi gleder oss til å samarbeide med.

Medi3

Kongens gate 11,
6002 Ålesund
Tlf: 70 11 70 00


Medi3 BHT:
Tlf 70 11 70 11

 

Avdelinger:
Ulsteinvik
Oslo

  • Våre avdelinger
  • Bestill time
  • Priser alle tjenester
  • Priser psykisk helse
  • Personvernerklæring
  • Pasientklage
  • Bærekraft og miljø
  • Helsenytt
  • Medlemskap
  • Vi er Medi3
  • Ledige stillinger i Medi3
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev